• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58501
+
-

فعالیت 500 تیم ایستگاهی طرح بسیج ملی  کنترل  فشار خون

سلامت
فعالیت 500 تیم ایستگاهی طرح بسیج ملی  کنترل  فشار خون

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان البرز گفت: ۵۰۰ تیم ایستگاهی ثابت و سیار در اجرای طرح بسیج ملی کنترل  فشار خون با همکاری بسیج جامعه پزشکی در استان فعال شده‌اند. به گزارش ایرنا، دکتر «علی جمال‌محمدی» در حاشیه اجرای طرح بسیج ملی فشار خون افزود: به همین منظور پایگاه‌های ثابت در مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های سلامت، پایگاه‌های بهداشت و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فعال هستند.

وی اظهار کرد: همچنین پایگاه‌های سیار در دل درمانگاه‌ها، مطب تعدادی از پزشکان عمومی و متخصص، پایگاه‌های بسیج و مساجد و تعدادی از میادین و مصلاها فعال هستند. وی گفت: در این طرح نظام پرستاری استان البرز نیز مشارکت دارد که با نوبت‌بندی ۷۵۰ نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری و مامایی داوطلب، نیروی انسانی طرح بسیج ملی فشار خون را در پایگاه‌های سیار تأمین می‌کند، ضمن این‌که تأمین دستگاه‌های فشار خون را نیز بر عهده دارند.

جمال‌محمدی افزود: طرح بسیج ملی فشار خون از ۲۷ اردیبهشت سال جاری در ۲ مرحله آغاز شد که مرحله اول از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد بود که مرحله آماده‌سازی، تیم‌بندی و اطلاع‌رسانی بود و مرحله دوم در قالب فاز عملیاتی از ۱۷ خرداد آغاز شد و تا ۱۵ تیر ادامه دارد. رئیس بسیج جامعه پزشکی البرز اظهار کرد: این طرح با هدف ارتقای سطح آگاهی آحاد مردم به اجرا درآمده ضمن این‌که امیدواریم این طرح محرکی برای هموطنان باشد تا به سلامت خود بیشتر اهمیت دهند.
وی یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش فشار خون در جامعه را استرس‌های شغلی عنوان کرد و گفت: آمار دیالیزی‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است که یکی از دلایل آن فشارخون بالا و دیابت است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان البرز ادامه داد: بر اساس دستور وزیر بهداشت و درمان پس از اجرای این طرح وارد مراحل بعدی همچون بررسی دیابت و سالمندی می‌شویم. وی افزود: این طرح برای تمام افراد بالای ۳۰ سال و همچنین زنان باردار و بیماران کلیوی بدون محدودیت سنی انجام می‌شود.

جمال‌محمدی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در اجرای این طرح در استان البرز حدود ۶۰۰ هزار نفر مورد غربالگری قرار گیرند که ممکن است حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون باشند. وی به اجرای دقیق این طرح اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح یک نظام ارجاع برای درجه‌بندی افراد وجود دارد که همزمان با سنجش فشار خون، ضمن ثبت میزان فشار خون و مشخصات افراد، پیامکی به فرد مورد نظر در خصوص اعلام وضعیت سلامت شخص ارسال می‌شود.

وی افزود: در این طرح به افرادی که فشار خون بالای ماکزیمم ۱۲ داشته باشند پیامکی ارسال می‌شود که طی مدت زمان ۴ تا ۶ هفته برای سنجش مجدد به مراکز سلامت مراجعه کنند و برای افرادی که فشار خون بالای ۱۶ داشته باشند پیامکی با این مضمون ارسال می‌شود که در اولین فرصت به پزشک مرتبط یا مرکز قلب مراجعه کنند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان البرز اضافه کرد: همچنین به افرادی که فشار خون ۲۰ داشته باشند گفته می‌شود که همین الان به پزشک متخصص و یا مرکز قلب مراجعه کرده و در صورتی که فشار خون فرد مورد نظر بالاتر از ۲۰ باشد، فرد را نگه داشته و به اورژانس اطلاع می‌دهند که مراجعه کنند و این فرد را به مرکز قلب ارجاع دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید